ALIMENTE CU PROTEINE COMPLETE

  Alimentele cu proteine complete sunt acele surse de hrană, care conţin, în mod natural, proteine în structura cărora se regăsesc toţi aminoacizii esenţiali, în cantităţi suficiente pentru organismul uman .
  Aceste alimente nu sunt neapărat cele mai bogate în proteine (vezi tabel alimente bogate în proteine), dar prezintă avantajul de a aduce organismului aminoacizii de bază, fără să-l încarce cu aminoacizi neesenţiali, care, nu rar, determină fenomene secundare nedorite (alergii, intoleranţe, putrefacţii intestinale, perturbări metabolice, formarea de corpi cetonici, acumularea unor cataboliţi toxici în organism).
  Deoarece timpul de staţionare a proteinelor în corpul uman este redus (3-4 zile, în cazul epiteliului intestinal), asigurarea ritmică şi constantă a tuturor aminoacizilor esenţiali, este prioritară. Acest lucru se poate realiza, fie apelând la alimentele cu proteine complete, fie variind foarte mult sursele din care lipsesc unii aminoacizi de bază.
  Nu există alimente cu proteine complete de origine vegetală (nici măcar soia), ceea ce însemnă că, în cazul unei alimentaţii vegetariene, hrana trebuie să fie foarte variată (alimentaţie diversificată), pentru a nu se ajunge la carenţă proteică. În acelaşi timp, este necesar să se cunoască exact compoziţia proteinelor din hrana vegetarienilor, pentru a se putea completa orice eventual deficit. Trebuie să recunoaştem că alcătuirea unui meniu vegetal în care să se regăsească, la valori optime, toţi aminoacizii esenţial, este o întreprindere aproape savantă (vezi şi proteinele alimentare).
  Suntem întru-totul de acord cu faptul că oricine poate trăi foarte bine fără carne, dar credem că, excluderea totală din alimentaţie al celorlalte surse de proteine complete, poate fi primejdioasă.
  Principalele alimente cu proteine complete sunt:
  - peştele, icrele şi alte alimente de origine acvatică,
  - ouăle,
  - laptele şi derivatele, (lactatele, brânzeturile),
  - carnea de pasăre şi de mamifere.
  Pe lângă alimentele de acest fel, mai există un supliment natural de proteine complete, şi anume polenul.

Dezavantajele alimentelor cu proteine complete

  Deşi conţin toţi aminoacizii, o hrană în care predomină astfel de alimente prezintă destule neajunsuri. Cele mai importante dintre acestea sunt:
  - lipsa sau insuficienţa unor vitamine (C, P, acid folic, etc.),
  - lipsa totală a fibrelor vegetale,
  - posibilitate relativ ridicată de a produce alergii sau intoleranţe alimentare.
  - acumularea în organism a unor produşi toxici (acid uric, uree, creatină) [vezi şi hiperproteinismul].

Concluzii

  Alimentele cu proteine complete sunt necesare pentru buna funcţionare a organismului. Astfel de surse de hrană nu trebuie însă să predomine în raţia zilnică de hrană a unui adult, nici măcar în cazul celor care depun eforturi fizice intense. La o muncă musculară solicitantă, stresul oxidativ creşte, organismul având nevoie de substanţe antioxidante care nu pot fi procurate din  alimentele de acest fel. De asemenea, pentru "descărcarea" reziduurilor, se recomandă din timp în timp, în funcţie de starea individuală de sănătate, abordarea unor diete de post, cu rol de cruţare şi de epurare (cure depurative).

BIOTERAPII ® este o marcă înregistrată la OSIM. Toate drepturile rezervate 2006 - 2016. Utilizarea acestui site, impune respectarea unor termeni şi condiţii (mai multe).
  POZIŢIE

Alimente cu proteine complete
  SUBCATEGORIE

  ESENŢIAL

  APROFUNDAT